Selecteer een pagina

Hoger in Google met je blog

SEO-handleiding voor beginners

Wil je meer bezoekers naar je blog trekken? Wil je die bezoekers ook blijven ontvangen, zonder dat je over-actief hoeft te zijn op social media? Dan moet je met je blog hoger komen in Google.

Heb je geen idee hoe dat moet, lees dan vooral verder. Ik neem je stap voor stap mee in de wereld van SEO en Google, zodat ook jij met je blog hoger komt in de zoekresultaten.

Bovenaan in Google komen met je blog is geen hogere wiskunde. Het kost echter wel tijd en energie (maar dat verbaast je niets, want bloggen is een tijdrovende bezigheid).

Hoe kom je hoog in Google?

Door je blog te optimaliseren voor zoekmachines – ook wel Search Engine Optimization (SEO) genoemd.

SEO voor beginners

Om SEO goed toe te passen op je blog – en je tijd optimaal te gebruiken – zijn er een aantal basispunten die je moet weten. In deze blog neem ik je mee in het land van de SEO. Heb je nog helemaal geen kennis van SEO? Of heb je wel eens iets gehoord over dingen als linkbuilding en meta-descriptions, maar weet je niet precies hoe het zit? Helemaal prima, na het lezen van deze blog weet jij:

  • Hoe Google werkt en hoe jij hoog kunt scoren met je blog
  • Wat technische SEO is (zonder dat je technische kennis nodig hebt!) en hoe je dit voor je blog kunt toepassen
  • Wat je moet doen om je blogs en pagina’s te optimaliseren voor Google (on-page SEO genoemd)
  • Wat off-page SEO inhoudt (denk aan linkbuilding en social media) en hoe je hiermee stijgt in Google

Laten we eerst eens kijken hoe Google werkt. Deze achtergrondinfo is handig voor het beter begrijpen van de SEO-technieken.

Google’s werkwijze

Google is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. ‘Ik google het wel even’ is een veelgebruikte opmerking. En ook niet zo gek, want over het algemeen heeft Google altijd een antwoord op je vraag of dilemma.

En hier kom jij als blogger meteen om de hoek kijken! Ben je foodblogger en heb je een ge-wel-dig goed recept voor het maken van gezonde, knapperige quinoa crackers? Dan wil jij dat liefhebbers jouw blog vinden als ze op Google zoeken naar een recept voor het maken van gezonde crackers van quinoa.

Hoeveel havermout moet er eigenlijk door? Wel of geen kaneel? Oh, ik google het even.

En dan verschijnt jouw blog bovenaan in Google.

Tot zover de theorie.

Vraag en antwoord koppelen

Naast bakken met geld verdienen – laten we eerlijk blijven – wil Google maar één ding: ervoor zorgen dat bezoekers op Google vinden wat ze zoeken. Zoekers typen een zoekwoord in, Google levert een lijst met resultaten, de zoeker klikt er één aan en vindt hopelijk wat hij zoekt.

Google wil er dus alles aan doen om de juiste websites te tonen bij een bepaald zoekwoord. Neem het voorbeeld van de quinoa crackers: als iemand quinoa crackers wil maken, zoekt diegene op ‘recept quinoa cracker’, ‘hoe maak je quinoa crackers?’ of ‘quinoa crackers maken’. Jij wilt met je blog over gezonde quinoa crackers op die zoekwoorden gevonden worden.

En je wilt dat al je andere recepten ook gevonden worden op de bijbehorende zoektermen. Dit is de basis van Google. Maar hoe dan?

Om daadwerkelijk gevonden te worden in Google, moet je SEO serieus aanpakken. Te beginnen met de technische kant. En maak je geen zorgen, hiervoor heb je geen diepgaande technische kennis nodig!

Technische SEO

Je schrikt misschien bij de term ‘technisch’, maar technische SEO is niet alleen de codering van je blog. Technische SEO is een breed begrip en ik behandel in deze paragraaf de belangrijkste onderdelen zodat je je alleen hoeft te focussen op de dingen waardoor je blog echt hoger in Google komt, namelijk:

  1. Overstappen naar https
  2. Domeinnaam strategisch kiezen
  3. Permalink structuur
  4. Categorieën en tags
  5. Interne linkstructuur
  6. Laadsnelheid van je website
  7. Google Search Console
  8. Mobielvriendelijk thema

1. Overstappen naar https

Waarschijnlijk heb je http in je url staan, bijvoorbeeld: http://domeinnaam.nl. In principe prima, maar de roep om beveiliging op het wereldwijde web wordt steeds luider. Daarom waardeert Google beveiligde websites. Google heeft zelfs al aangekondigd dat ze niet-beveiligde websites in de toekomst gaan straffen (waardoor die blogs in één keer zakken of zelfs helemaal uit de zoekresultaten verdwijnen).

Nu denk ik niet dat Google binnenkort al actief http-websites lager in de ranking plaatst, maar het uitstellen van je overstap heeft weinig zin. Hoe langer je hiermee wacht, hoe groter je blog is en hoe meer eventuele traffic je (tijdelijk) verliest.

Een SSL-certificaat installeren is het antwoord.

Een SSL-certificaat kost zo’n 5 tot 8 euro per jaar (geen bedrag om wakker van te liggen), maar het nadeel is dat het best een klus kan zijn om zo’n certificaat te installeren. Toch raden we je aan om hier de tijd voor te nemen. Eenmaal geregeld, dan heb je er geen omkijken meer naar.

Meer hierover weten? Je vindt hier uitleg over het overstappen van http naar https.

2. Domeinnaam strategisch kiezen

Je domeinnaam is één van de factoren die Google meeneemt in haar algoritme. Vooral voor specifieke niche websites is het belangrijk om je domeinnaam zorgvuldig te kiezen. Bijvoorbeeld: wil je een website beginnen over vliegvissen in Zeeland dan is een domeinnaam als vliegvissenzeeland.nl een goede keus.

Ben je een reis-, food- of lifestyleblogger, dan heb je niet zoveel aan zo’n specifieke domeinnaam. De onderwerpen waarover je publiceert zijn immers breder. Je ziet dan ook dat bloggers twee dingen doen bij het kiezen van hun domeinnaam:

  • hun eigen naam
  • het bredere onderwerp van hun blog

Hoewel er legio voorbeelden zijn van bloggers die succesvol zijn met hun eigen naam als domeinnaam, vindt Google het fijn als je je onderwerp in je domeinnaam verwerkt. Dit helpt Google – en je bezoekers – immers bij het begrijpen waar je blog over gaat.

Overstappen naar een andere domeinnaam

Heb je al een blog, dan kan het de moeite zijn om alsnog over te stappen op een andere domeinnaam. Je verliest dan eerst je traffic, maar als je een goede naam hebt gekozen, compenseer je dit al snel door hoger te komen in Google.

3. Permalink structuur

Je permalink structuur is de opbouw van je url. De url van dit blogbericht is https://wordonlinegevonden.nl/hoger-in-google-met-je-blog. Het gaat om het stukje achter de .nl/.

Als je net een WordPress website hebt opgezet, stelt WordPress automatisch je permalink structuur in als domeinnaam.nl/?p=123. Dit nummer is het nummer van de rij in je database waar dit bericht staat.

Het is zowel voor de lezer als voor zoekmachines beter als je een gebruiksvriendelijkere permalink structuur kiest, bijvoorbeeld https://domeinnaam.nl/blogposttitel. Gebruik ook – tussen de woorden in je url en niet _.

Je kunt je structuur aanpassen in je dashboard bij ‘Instellingen’.

Maar, voordat je heel enthousiast je permalink structuur aanpast, denk er goed over na. Ben je net begonnen met bloggen, dan is het prima, maar heb je al veel content gepubliceerd, gastblogs geschreven en veel blogs gedeeld op social media, dan gaan deze links stuk.

Dit kan dus verregaande consequenties hebben als je al jaren blogt. Denk dus goed na over een eventuele verandering.

Overigens: wil je je permalink structuur wijzigen, je domeinnaam wijzigen en/of overstappen naar https, doe dat dan tegelijk. Scheelt (drie) dubbel gedoe.

4. Categorieën en tags

Je kunt in WordPress per blogpost categorieën en tags kiezen. Mits goed toegepast zijn categorieën en tags goed voor je SEO. Ze zorgen namelijk voor structuur op je website en daar houden zowel je lezer als Google van.

Maar ze kunnen ook tegen je werken omdat het bijvoorbeeld zorgt voor meer chaos of zelfs ‘duplicated’ content.

Bij het maken van categorieën en tags moet je op het volgende letten:

  • less is more; kies er dus zo weinig mogelijk. Max 3 tot 5 categorieën en ongeveer 10 tot 15 tags is prima. Meer kan wel, maar dan moet het een goede functie hebben voor je lezer.
  • iedere blogpost mag maar onder één categorie hangen, maar wel meerdere tags krijgen.
  • tags en categorieën moeten altijd aan meer dan één blogpost worden toegekend, anders ontstaat er duplicated content.
  • wees consequent in het benoemen van je categorieën en tags. Tags met de namen ‘make up’ en ‘make-up’ moet je samenvoegen.
  • er wordt door sommigen aangeraden om tags nofollow te maken zodat je duplicated content voorkomt. In mijn ervaring hoeft dit niet mits je tags met mate toepast en ze alleen gebruikt vanuit het perspectief van je bezoekers. Als het nuttig is voor je lezer, is Google er ook blij mee.

Maar wat kies je dan als categorie en tag? Laat ik je een voorbeeld geven.

Voor mijn reisblog heb ik 4 categorieën, namelijk:

    • Reizen met kinderen
    • Kamperen met kinderen
    • Digital nomads
    • Persoonlijk

Aan deze categorieën is goed te zien waar mijn blog over gaat: een persoonlijk blog over een digital nomad gezin dat van camping naar camping reist.

Ik gebruik 10 tags, zoals camping review en plaatsonafhankelijk werken. Dit zijn subonderwerpen en ook deze passen goed bij mijn content. Ik kan ze ook allemaal onder een categorie indelen.

De gemiddelde blogger gebruikt veel meer tags. Een reisblogger kan bijvoorbeeld voor alle continenten een categorie en voor alle landen een aparte tag aanmaken. Dat levert tientallen tags op. Helemaal niet erg, want de indeling heeft hier een duidelijke functie die de bezoeker helpt bij het vinden van de juiste informatie.

Ga regelmatig door je tags heen, als een soort grote schoonmaak. Wees kritisch en verwijder tags als ze niets toevoegen.

Het is een beetje zoeken naar een goede indeling. Neem er de tijd voor. Als je precies weet wat het onderwerp en de doelgroep van je blog is, en je categorieën en tags sluiten hier goed bij aan, dan zit je goed.

Het werkt ook de andere kant op: nadenken over je categorieën en tags is een goede manier om je niche scherper te krijgen.

5. Interne linkstructuur

Gerelateerd aan je categorieën en tags is je interne linkstructuur. Met intern linken bedoel ik dat je links in je blogs plaatst naar andere relevante blogs op je eigen website. Bijvoorbeeld: in je recept over quinoa crackers plaats je een link naar een ander gezond quinoa recept en een link naar een ander recept voor crackers.

Met intern linken navigeer je je bezoekers door je website heen. Dit is driedubbele winst:

  • je bezoekers vinden extra veel relevante info (blije bezoekers, fijn!)
  • je houdt bezoekers langer op je website (is goed voor je bounce rate en dat vindt Google fijn)
  • je helpt Google bij het crawlen (is goed voor de vindbaarheid in Google)

Grote kans dat je al hebt gewerkt aan je interne linkstructuur. Je schrijft een blog – of zelfs een blogserie – over een bepaald onderwerp, linkt naar een blog met meer informatie over dat onderwerp, of naar het vorige deel van je blogserie.

Voorkom concurreren met je eigen trefwoord

Intern linken heeft nog een voordeel: je kunt ermee voorkomen dat je met je eigen content om hetzelfde trefwoord concurreert. Stel, je schrijft drie blogs met drie keer een ander recept voor het maken van quinoa crackers. Leuk, maar dan concurreer je met jezelf op het zoekwoord quinoa crackers. Je kunt Google een handje helpen door een overzichtsblog te schrijven met bijvoorbeeld ‘quinoa crackers recepten’ waarin je linkt naar die drie specifieke recepten. Zo help je je lezer en Google weer op weg.

6. Laadsnelheid van je website

Hoe sneller je website laad, hoe beter dit is voor je gebruiksvriendelijkheid en voor je ranking in Google. Dat het ten goede komt aan de gebruiksvriendelijkheid zal je niet verbazen: als je 10 seconden moet wachten tot een website laadt, ben jij ook al lang weggeklikt.

Maar daarnaast is je laadsnelheid een belangrijke factor voor de vindbaarheid van je website. Google beloont snelle websites namelijk met een hogere ranking. Google’s gedachte hierachter is dat een snelle website waarschijnlijk up-to-date en gebruiksvriendelijker is.

Je kunt je laadsnelheid testen op GTmetrix.com. Deze tool analyseert je website en geeft daarnaast tips voor het verbeteren van je snelheid.

Uiteraard geldt het belang van technische SEO ook voor zakelijke blogs. Wil je hier hulp bij?

Wij helpen je graag!

7. Google Search Console

Google Analytics (GA) ken je waarschijnlijk wel, maar GA heeft nog een zusje: de Google Search Console. Google heeft de Search Console (GSC) – ook bekend onder de namen Webmaster tools en Webmaster hulpprogramma’s – in het leven geroepen zodat je kunt zien hoe je website presteert in Google.

In de GSC kun je bijvoorbeeld zien:

  • of Google al je pagina’s heeft geïndexeerd
  • waar 404- of crawl-fouten zitten
  • op welke zoektermen bezoekers je blog vinden

Om je aan te melden ga je naar de Search Console. Hier voeg je je website toe met de knop ‘Property toevoegen’. Je voegt je blog twee keer toe: één keer met www en één keer zonder. Je moet daarna je website verifiëren zodat Google zeker weet dat jij de eigenaar bent. Dit kan op meerdere manieren, maar met de Yoast SEO plugin is dit het gemakkelijkst. Volg de stappen uit deze blog van Yoast.

Als je je blog hebt geverifieerd (tweemaal, zowel de versie met www als zonder www), kun je de GSC koppelen met je GA. Ga naar deze pagina van de GSC en volg de stappen. Zo kun je in je Google Analytics de gegevens uit de Search Console bekijken. Scheelt weer het openen van een scherm 😉

Heb je je website net toegevoegd aan de GSC, dan krijg je een mail van Google. Volg de stappen uit die mail om o.a. je voorkeurssite (met of zonder www) te selecteren en je doelland te kiezen. Zo verbeter je de vindbaarheid in Google weer een beetje.

8. Mobielvriendelijke website

Je kunt het je bijna niet meer voorstellen, maar er zijn nog steeds websites die niet mobielvriendelijk zijn. Check je blog daarom regelmatig op je mobiel en tablet zodat je zeker weet dat je blog goed leesbaar is. Ook de navigatie moet gemakkelijk zijn.

Bijna alle WordPress thema’s zijn inmiddels mobielvriendelijk, maar er zit tussen thema’s wel verschil in kwaliteit. Heeft je thema geen mobielvriendelijke layout, installeer dan een plugin zoals WPtouch Mobile, of stap over naar een ander thema.

Betaalde thema’s zijn sowieso mobielvriendelijk(er) en met een betaald thema heb je een streepje voor bij Google. Wil je het dus serieus aanpakken met je blog, investeer dan een paar tientjes in een mooi betaald thema.

Blog je nog op WordPress.com?

Overstappen naar .org is ook beter voor de vindbaarheid in Google. Hiervoor moet je de hosting zelf regelen.

Wij bieden hosting van hoge kwaliteit voor een lage prijs
én we regelen de overstap voor je!

On-page SEO

Nu je de technische kant van je website hebt geoptimaliseerd voor Google, gaan we kijken naar de optimalisatie van je blogposts en pagina’s. Onder de noemer ‘on-page SEO’ vallen veel factoren, maar een aantal zijn het belangrijkst, namelijk:

  1. content (o.a. titel, tussenkoppen)
  2. alt text afbeelding
  3. titel tag
  4. url
  5. meta-description
  6. interne links

Zoekwoord onderzoek

Voor ik deze on-page SEO factoren ga toelichten is er echter één belangrijk punt: zoekwoorden. Als we het namelijk hebben over optimaliseren voor SEO, dan bedoelt men daar eigenlijk mee: geoptimaliseerd voor een bepaalde zoekterm.

Maar voor welke zoekterm?

Je wilt dat bezoekers je blog vinden als ze op relevante zoekwoorden zoeken. Je hebt niet helemaal in de hand op welke zoekwoorden je website vindbaar is (mijn reisblog is heel lang gevonden op de zoekterm ‘Fokke en Sukke vergadering’, I kid you not), maar je kunt Google hierin wel helpen, zodat de kans groter is dat je gevonden wordt op relevante zoekwoorden.

Dit doe je met on-page SEO. Maar dan blijft de vraag: voor welke zoektermen?

Om deze vraag te beantwoorden moet je aan de slag met zoekwoordanalyses. Dit kun je zo serieus aanpakken als je zelf wilt. Je kunt investeren in SEO-tools zodat je heel precies achterhaald welke zoektermen een hoog zoekvolume en weinig concurrentie hebben. Dit geeft je veel inzicht in de mogelijkheden en je blog zal er zeker door stijgen in Google (mits je de andere SEO-technieken ook goed toepast), maar dit vereist wel een investering van zo’n €150 per jaar.

Wil je dit er (nog) niet aan uitgeven, dan kom je met logisch nadenken ook al een heel eind.

Het uitvoeren van een zoekwoordanalyse begint namelijk altijd met zelf nadenken. Je kunt wel een fancy tool hebben, maar om deze tool goed te gebruiken, moet je er eerst iets in stoppen. Vandaar, eerst logisch nadenken.

Ik heb hier een hele blog over geschreven, maar in een notendop ga je als volgt te werk:

  1. Bepaal het onderwerp van je blog.
  2. Google op dit onderwerp om te zien welke websites op de eerste pagina in Google staan. Past jouw blogpost hier tussen (straks bovenaan)?
  3. Probeer diverse zoektermen uit. Verplaats je in je doelgroep: waar zoekt je ideale lezer op?
    Hou hierbij in gedachten dat de concurrentie op short tail keywords erg hoog is. De gemiddelde blogger komt hier niet meer tussen. Je moet dus kijken naar long tail keywords– zoekwoorden met een relatief laag zoekvolume maar met een lage concurrentie. Meestal zijn dit specifieke zoektermen die bestaan uit drie of meer woorden, dus niet ‘quinoa crackers’, maar ‘hoe maak ik zelf gezonde quinoa crackers?’.
  4. Kijk ook naar andere relevante zoekwoorden.
  5. Maak een lijst met zoekwoorden. Gebruik deze bij het optimaliseren van je content. Hou hierbij in gedachten dat je met één blogpost gevonden kunt worden op tientallen zoektermen. Zeker als je tekst lang is (1000+ woorden), zitten er bewust en onbewust veel zoektermen in je blog.

Hoewel dit een prima manier is om een paar geschikte zoekwoorden te vinden, raad ik je aan om te investeren in een SEO-tool. Hiermee krijg je namelijk veel beter inzicht in de potentie van zoekwoorden.

1. Content

De inhoud van je blogpost optimaliseren voor Google is eigenlijk de tweede stap. Allereerst schrijf je je content voor je lezer, daarna pas voor Google. Gelukkig overlappen deze twee elkaar, dus het is niet moeilijk om je content voor allebei te optimaliseren.

Door je content te optimaliseren help je Google te begrijpen waar je blogpost over gaat. Bijvoorbeeld: je schrijft een recept over quinoa crackers. Aan de hand van je titel, tussenkoppen en tekst maak je duidelijk waar het over gaat.

Titel (H1)

Noem je belangrijkste zoekterm (focus keyword) in je titel. Wring je niet in bochten om deze er letterlijk in te krijgen, want het moet vooral goed leesbaar en interessant zijn.

In ons voorbeeld past een titel als ‘Zelf gezonde, lekkere quinoa crackers maken’. Je focus keyword is hier ‘gezonde quinoa crackers’ of ‘zelf gezonde quinoa crackers maken’. Dit maakt eigenlijk niet zoveel uit, want als je de hier genoemde SEO-technieken goed toepast, is de kans groot dat je op beide zoektermen gevonden wordt (plus nog een paar andere relevante zoektermen, zoals ‘recept gezonde quinoa crackers’).

Subkoppen (H2 en H3)

Ook in je subkoppen verwerk je de zoektermen van je lijstje. Mogelijk niet in iedere subkop, want de tussenkopjes moeten vooral de tekst behapbaar maken en de scannende lezer helpen bij het vinden van de juiste informatie.

Het aantal subkoppen hangt af van de lengte van je tekst, maar houd als richtlijn aan: plaats om de twee à drie alinea’s een tussenkop en zorg ervoor dat in 1/3e van de tussenkoppen een zoekterm is verwerkt. Het belangrijkste is echter dat je tussenkoppen relevant en sturend zijn.

Geschikte subkoppen uit het quinoa-voorbeeld zijn: ‘Benodigdheden quinoa crackers’ of ‘Ingrediënten gezonde quinoa crackers’. Deze zijn als tussenkoppen heel logisch en er is een grote kans dat deze termen ook op je zoekwoordenlijstje staan.

Je maakt verder onderscheid tussen H2 en H3 (of zelfs H4 t/m H6). Het getal geeft de hiërarchie weer. De titel is H1, de belangrijkste tussenkoppen zijn H2 etc. In dit artikel is de tussenkop ‘Content’ een H3 en de tussenkop ‘On-page SEO’ een H2.

In veel blogpost gebruik je alleen H2’s en dat is prima.

Tekst

In de lopende tekst verwerk je je zoekwoorden. Probeer zoekwoorden niet letterlijk te gebruiken. Dit maakt de tekst slecht leesbaar en komt gekunsteld over. Google is gelukkig slim en begrijpt het ook als zoekwoorden niet letterlijk in de tekst staan.

Neem de zoekterm ‘recept gezonde quinoa crackers’. Dit is een zoekterm die wel in een titel of tussenkop kan, maar in de lopende tekst loopt dit niet prettig. Verwerk je dit in de tekst als ‘Ben je op zoek naar een recept voor het maken van gezonde quinoa crackers?’ dan zit je helemaal goed. Google snapt dit 🙂

Ga je tekst niet volproppen met zoekwoorden. Je blog moet vooral prettig lezen en nuttig zijn voor je lezers. Probeer je belangrijkste zoekterm (of een variant) in ieder geval in je intro (of in de eerste 100 woorden) te noemen, maar lukt dit niet, dan is dat niet erg.

Stop met zoekwoorden proppen!

Nogmaals: keyword stuffing is verleden tijd. Kwalitatief goede en unieke (!) content waarin je je bezoeker verder helpt is het belangrijkste. Het aantal woorden is niet belangrijk, maar over het algemeen waardeert Google langere artikelen (van minimaal 800 woorden). Ga nu niet onnodig lange artikelen schrijven. Het belangrijkste is dat de tekst nuttig is. Maar heb je meerdere korte blogs over hetzelfde onderwerp, dan is het voor de SEO beter om deze samen te voegen tot één uitgebreide blog, zodat alle info op één plek staat.

Leesbaarheid

Hoewel de leesbaarheid van je tekst niet direct van invloed is op de vindbaarheid van je blog in Google, heeft het indirect wel degelijk effect. Is je tekst namelijk goed leesbaar, dan blijft de bezoeker lezen. Een moeilijk leesbare tekst klik jij zelf ook weg, toch?

Maak je tekst extra goed leesbaar door gebruik te maken van:

  • korte alinea’s
  • opsommingen (hé, precies wat ik hier doe!)
  • tussenkoppen
  • witruimte (een extra enter doet wonderen)
  • groot lettertype
  • simpele, rustige kleuren (geen knipperende banners!)
  • zwart lettertype (of donkergrijs) op een witte achtergrond (kaders of captions van afbeeldingen kun je wel afwijkend maken, bijvoorbeeld wit op een donkere, felle kleur)
  • plaats (relevante) afbeeldingen en infographics in je tekst

2. Alt text afbeelding

Google kan geen afbeeldingen ‘lezen’, daarom is het belangrijk om de alt-text van je afbeeldingen een slimme naam te geven. Uiteraard met je zoektermen erin.

Je past de alt text gemakkelijk aan in WordPress door op het potloodje van de afbeelding te klikken:

Alt text van je afbeelding aanpassen in WordPress

Screenshot uit WordPress: hier kun je het onderschrift (caption) en de alternatieve tekst (alt text) van je afbeelding aanpassen.

Vul bij ‘Onderschrift’ een beschrijving in die je lezer helpt te begrijpen wat er op de afbeelding te zien is. Hierin hoef je geen zoekwoorden te gebruiken, maar grote kans dat dit op een natuurlijke manier toch gebeurt.

Bij ‘Alternatieve tekst’ gebruik je wel zoektermen. Zo weet Google waar je afbeelding over gaat. In mijn voorbeeld heb ik een blog geschreven over wandelen met een peuter in Zwitserland. Als je googelt op ‘wandelen met peuter Zwitserland’ vind je bovenaan bij het tabblad ‘afbeeldingen’ de foto’s van mijn blog. Perfect geoptimaliseerd dus.

Denk er ook aan om de naam van je afbeeldingen aan te passen voor je ze upload in WordPress.

3. Titel tag

Je titel tag (ook wel meta titel of SEO titel genoemd) is niet hetzelfde als de titel van je blogpost (H1). De titel tag van je blogpost of pagina is de titel die klikbaar is in de Google resultaten, bijvoorbeeld:

Screenshot van de Google resultaten - titel tag is rood omlijnd

Rood omlijnd: de titel tag

WordPress pakt automatisch je H1 als je niks aanpast, maar ik raad je aan om je titel tag aan te passen zodat het er mooi uitziet in de Google resultaten. Niet alleen vergroot dit de kans om hoger in Google te komen, maar het vergroot ook de kans dat bezoekers doorklikken naar je website.

Hoe pas je je titel tag aan? Je titel tag aanpassen gaat het makkelijkst met de Yoast SEO plugin (hierin ‘SEO-titel’ genoemd, zie het screenshot hieronder).

Denk verder aan het volgende:

  • Een titel tag van 50 à 60 tekens is het beste, maar langer is geen ramp. Het wordt dan wel afgebroken met …
  • Plaats je focus keyword vooraan, maar wring je niet in bochten als dit niet lukt.
  • Gebruik scheidingstekens zoals – of | om je titel tag te verduidelijken, bijvoorbeeld: ‘Recept gezonde quinoa crackers | lekker en gemakkelijk’. Je kunt ook je blognaam aan het eind noemen.
  • Zorg dat al je blogposts en pagina’s een unieke titel tag hebben.

4. URL

Als het goed is heb je je permalink structuur al geoptimaliseerd voor Google (zo niet, scroll even terug naar boven voor meer uitleg). Ook per blogpost en pagina kun je je URL optimaliseren. Dit kan gemakkelijk in de Yoast SEO plugin bij ‘Slug’:

Screenshot van de Yoast SEO plugin snippet editor - pas hier je url aan

Pas je URL aan bij ‘Slug’ en je titel tag bij ‘SEO-titel’

Stel, de titel van je blogpost is ‘In 5 stappen zelf de lekkerste quinoa crackers maken’. WordPress maakt dan automatisch van je url ‘in-5-stappen-zelf-de-lekkerste-quinoa-crackers-maken’. Dat is niet echt handig voor je SEO. Pas dit dus aan naar bijvoorbeeld: zelf-quinoa-crackers-maken.

5. Meta-description

Je meta omschrijving is de beschrijvende tekst die Google in de zoekresultaten toont:

Screenshot van de Google resultaten met de meta omschrijving rood omlijnd

Rood omlijnd: de meta omschrijving

Pas je deze niet aan, dan pakt Google de eerste twee zinnen van je blogpost. Het is echter beter als deze omschrijving je belangrijkste zoekterm bevat en goed weergeeft waar je blogpost over gaat. Let er verder op dat je meta description maximaal 160 tekens bevat.

Ook de meta omschrijving kun je aanpassen met de Yoast SEO plugin.

Voor je blogpost over gezonde quinoa crackers kun je bijvoorbeeld deze meta omschrijving invullen:

Recept om zelf gezonde quinoa crackers te maken. Super lekker en knapperig! Past bij glutenvrij en suikervrij dieet. Voor tussendoor of bij de lunch.

Raak overigens niet in de stress als je in Google toch een andere meta omschrijving ziet. Soms stelt Google zelf een omschrijving op, gewoon, omdat Google denkt dat dat beter aansluit op de zoekterm en dus gebruiksvriendelijker is voor de bezoeker.

6. Interne en externe links

Over je interne linkstructuur heb ik al geschreven bij de technische SEO-technieken. Maar omdat dit ook belangrijk is voor je on-page SEO, noem ik het hier nogmaals: interne links zijn belangrijk voor zowel lezer als Google. Je helpt je lezer gemakkelijk te navigeren door je website, vooral omdat je relevante content aan elkaar linkt. En Google kan je website gemakkelijker crawlen.

Maar ook externe links – links vanuit jouw blogposts naar andere websites – zijn belangrijk voor je SEO.

Stel, in je blogpost over quinoa crackers wil je uitleggen waarom een bepaald type graan wel of juist niet bij de ingrediënten staat. Op een andere website (denk aan Wikipedia, een grote health of food blog, de website van het Voedingscentrum of een onderzoeksinstituut) staat dit haarfijn uitgelegd. Dan is het goed voor je lezer én SEO om te linken naar die website. Zo help je je bezoeker aan relevante informatie. Daarnaast geef je Google een seintje dat je echt wel je research doet en je blog dus vol staat met waardevolle informatie. Dit waardeert Google enorm.

Off-page SEO

Tot zover de on-page SEO-technieken. We gaan nu kijken naar de zogenoemde ‘off-page SEO’.

Wat nu precies onder off-page SEO valt, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar kort samengevat is off-page SEO een verzamelterm voor marketingtechnieken die buiten de website om plaatsvinden. Deze technieken hebben een positieve invloed op je positie in zoekmachines. Hier vallen linkbuilding en social media onder.

1. Linkbuilding

Linkbuilding heeft een slechte reputatie – als je er al van gehoord hebt, want het is onder veel Nederlandse bloggers nog een redelijk onbekend begrip. Toch zou iedere blogger bekend moeten zijn met de term linkbuilding, omdat het volgens vele SEO-experts de belangrijkste (!) factor is voor het stijgen in Google.

Linkbuilding bevat alle strategieën om meer backlinks te verkrijgen – oftewel, links van andere websites naar jouw blog. En dan wel relevante backlinks van hoge kwaliteit.

Google ziet backlinks als een teken dat je blog een autoriteit is in je niche. Stel, een blogger blogt over gezond eten en plaatst een link naar jouw recept voor quinoa crackers. Dit is een signaal naar Google dat jouw recept een aanrader is, anders zou die blogger niet naar jouw blog linken. Zo stijgt jouw blogpost over quinoa crackers weer een beetje in Google (op de door jou geoptimaliseerde zoektermen zoals ‘recept gezonde quinoa cracker’ en ‘zelf quinoa crackers maken’).

Ik kan heel erg veel vertellen over linkbuilding, de bijbehorende strategieën en aandachtspunten, maar in deze blog beperk ik me tot de belangrijkste strategieën en tips.

Linkbuilding strategiën

Het krijgen van relevante backlinks is het doel. Hoe meer backlinks van hoge kwaliteit, hoe meer Google jouw website als autoriteit ziet en hoe hoger je in Google komt.

Hoe kom je aan backlinks? Kort door de bocht zijn er drie manieren:

  1. Op natuurlijke wijze
    Jij schrijft de beste content ever. Serieuze content, waar je lezer écht iets aan heeft. Andere bloggers of website-eigenaren lezen dit en willen dat ook hun volgers dit lezen. Daarom plaatsen ze een link naar jouw blogpost in hun content. Zo krijg je op een natuurlijke manier backlinks.
    Voordeel: het kost jou geen extra tijd en moeite, want die mega goede content schrijf je sowieso wel
    Nadeel: je content moet wel eerst gevonden worden en voor beginnende bloggers is dit een behoorlijke uitdaging
  2. Link swapping
    Je spreekt met collega bloggers af om een backlink in al bestaande content te plaatsen. Er zijn Facebookgroepen waar je gemakkelijk bloggers vindt om je links mee uit te wisselen. Let er wel op dat je niet 1 op 1 wisselt. Google vindt zo’n directe uitwisseling verdacht en hecht daarom minder waarde aan die backlinks. Zorg dus voor een triootje waarbij je met drie bloggers links uitwisselt (a naar b, b naar c en c naar a). Zorg ervoor dat het alleen relevante links zijn!
    Voordeel: minder tijdrovend
    Nadeel: soms lastig om relevante links te vinden
  3. Gastbloggen
    Gastbloggen is van oudsher de meest toegepaste linkbuilding strategie. Er wordt soms geroepen dat gastbloggen ‘dood’ is, maar het is nog steeds de enige echte “white hat” strategie voor het krijgen van goede backlinks. Wat moet je doen? Kijk in je netwerk, Google op [je niche] + gastbloggen en [je keyword] + gastbloggen of sluit je aan bij Facebookgroepen voor bloggers in je niche. Ga vooral gastbloggen bij blogs met een hoge DA (of in ieder geval een DA hoger dan die van jouw blog). Zorg uiteraard voor steengoede content en plaats hierin 2 tot 4 relevante (!) links naar jouw blog.
    Voordeel: je bereikt een nieuw publiek waardoor je mogelijk nieuw volgers krijgt
    Nadeel: kost veel tijd

2. Social media

Hoewel je bij SEO eerder denkt aan de technische, on-page en off-page SEO technieken, is social media wel degelijk belangrijk voor je ranking in Google. Het aantal shares neemt Google namelijk mee in haar formule voor het bepalen van de ranking.

Daarnaast vergroot ‘exposure’ de kans dat je wordt genoemd op een andere website of blog en dit is weer goed voor je (natuurlijke) linkbuilding.

Ook is het een aanrader om social share buttons op je site te hebben. Dit vergroot de kans dat je content wordt gedeeld en Google waardeert deze buttons omdat het de gebruiksvriendelijkheid van je website vergroot.

Wat te doen en waar op te letten?

  • Kies 2 à 3 social media kanalen die passen bij je blog en doelgroep. Waar hangen je ideale lezers uit? Ga dus niet accounts aanmaken op alle denkbare social media kanalen, want je hebt nooit genoeg tijd om alles goed bij te houden.
    Extra tip: heb je een Engelstalige blog, leg de prioriteit bij Pinterest!
  • Aanvullend criteria bij het selecteren van je social media kanalen: doe het alleen als je het leuk vindt!
  • Automatiseer een deel met bijvoorbeeld Hootsuite, Tailwind of Buffer. Zo voorkom je dat je iedere dag veel tijd kwijt bent aan social media.
  • Deel niet alleen je eigen content, deel ook de blogs van anderen. Vind hierin een fijne balans.
  • Reageer op reacties, ga in gesprek met je lezers en zorg voor betrokkenheid.

Maar, doseer je tijd die je aan social media besteed! Je hoofddoel is scoren in Google, en niet het uitgroeien tot een social media persoonlijkheid (toch?). Daarnaast, je social influence is een relatief kleine factor in de Google ranking, dus als je moet kiezen hoe je je tijd besteedt, kies dan voor linkbuilding.

Conclusie: hoger in Google met je blog

Wil je met je blog geld verdienen, dan is hoger in Google scoren de manier. Door het toepassen van de SEO-technieken uit deze blog kom je een heel eind. Ben je overweldigd door de vele informatie, pak het dan stap voor stap aan:

  1. Zorg eerst dat je technische SEO in orde is. Dit is een investering in tijd (en misschien wat geld), maar op de lange termijn profiteert je blog er zeker van.
  2. Heb je al oude content, ga dan deze blogposts optimaliseren door de on-page SEO technieken toe te passen. Voeg korte blogs samen, doe zoekwoordanalyses en verwijder blogs die niet relevant zijn voor je lezers.
  3. Schrijf nieuwe content (waar je bezoekers écht op zitten te wachten, oftewel, doe zoekwoordanalyses!) en optimaliseer deze posts voor Google. Je hoeft overigens niet heel vaak te publiceren. Eén of twee keer per maand – zeker als je regelmatig oude content aanpast – is voldoende.
  4. Is je technische en on-page SEO in orde, ga dan aan de slag met linkbuilding.

Er is echter nog één belangrijke tip die ik je wil meegeven:

Bonustip: Go niche!

Zorg voor een specifiek onderwerp om over te bloggen. Er zijn namelijk al heel veel blogs en de tijd dat je met een dagboekstijl-blog veel bezoekers trekt, is voorbij. Daarnaast zijn er al heel veel bloggers die schrijven over bijvoorbeeld reizen, voeding en het moederschap.

Wil je met je blog hogerop, kies dan een specifieke niche.

Je doelgroep wordt hierdoor kleiner, maar je kunt heel gericht antwoord geven op vragen van echt geïnteresseerden. Uiteindelijk kom je daar hoger mee in Google, krijg je meer betrokkenheid bij je blog én ben je aantrekkelijker voor samenwerkingen tegen een hoger tarief.