Selecteer een pagina

Linkbuilding en domain authority

wat is het en hoe werkt het?

Of je nu een blogger of ondernemer bent, je kunt niet meer om linkbuilding en domain authority heen. Heb je geen idee wat domain authority betekent? Zit je vol met vragen over hoe linkbuilding werkt? Na het lezen van deze blog heb ik al je vragen over linkbuilding (strategieën) en domain authority beantwoord!

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een verzamelterm voor technieken om meer backlinks naar je website te verzamelen. Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website.

Waarom zijn backlinks belangrijk?

Backlinks geven jouw website autoriteit. Als een website naar jouw website linkt, interpreteert Google dit als volgt: jouw website bevat belangrijke en nuttige informatie, anders zou die website niet naar jouw website linken.

Meer backlinks geven jouw website dus meer autoriteit. Hierdoor stijgt je positie in Google.

Backlinks verkrijg je op diverse manieren en dit noemt men linkbuilding.

Hoeveel autoriteit heeft jouw website?

Met backlinks maak je dus aan Google duidelijk hoeveel autoriteit jouw website in een bepaald gebied (voor een bepaalde zoekterm) heeft. Google neemt je backlinks als factor mee in haar algoritmes.

Hoewel Google niet heel open is over hoe zij haar ranking bepaalt, is al lange tijd duidelijk dat het aantal backlinks en de kwaliteit van die backlinks een grote invloed heeft bij het bepalen van je positie in Google.

Om inzicht te krijgen in Google’s overwegingen bootsen gerenommeerde SEO-bedrijven de algoritmes van Google na. Eén van deze bedrijven is Moz. Zij bedachten een score met de naam Domain Authority (DA). Om een inschatting te maken van hoeveel autoriteit jouw website is, kun je naar je DA kijken.

Wat is domain authority (DA)?

Domain authority (of domein autoriteit, afgekort DA) is een score ontwikkeld door Moz die voorspelt hoe groot de kans is dat een website hoog komt in de zoekresultaten van zoekmachines (Google). Scores variëren van 1 tot 100: nieuwe blogs en websites hebben een score van 1 en gevestigde websites met veel autoriteit in hun niche hebben een hoge score.

Je moet de domain authority als relatieve score zien. Het is bijvoorbeeld gemakkelijk om je DA van 1 naar 20 te verhogen, maar veel moeilijker om van 30 naar 40 te gaan. En je moet je DA ook altijd vergelijken met websites uit je niche.

Wat is een hoge DA?

Voor een gemiddelde blogger of ondernemer is een DA van 30 of hoger heel mooi. Ter vergelijking: websites als Wikipedia en Google hebben een DA van 100, lonelyplanet.com 90, unilever.nl 58 en installatiebedrijfvdgoorbergh.nl een DA van 12.

Hoe wordt je DA bepaald?

De DA van Moz wordt bepaald door circa 40 factoren. Het schiet het doel van deze blog voorbij om in te gaan op al deze factoren, maar simpel samengevat kijkt Moz naar hoe geoptimaliseerd je website is. De allerbelangrijkste factor is je linkprofiel – oftewel, je aantal backlinks en de kwaliteit van je backlinks.

Waarom is je DA belangrijk?

Hoewel de DA van Moz alleen een graadmeter is van je positie in Google, is het inmiddels een begrip in SEO-land. Bedrijven gebruiken het bijvoorbeeld om te kijken met welke blogger ze een samenwerking aan willen gaan (blogs met een hoge DA zijn interessanter) en jij kunt als website-eigenaar zien hoe jij ten opzichte van je concurrenten scoort in Google. Ook bij het uitvoeren van zoekwoord onderzoeken – om te kijken op welke zoektermen je nog kunt scoren – is de DA van de top 10 websites een goede graadmeter voor de potentie.

Waarom is linkbuilding belangrijk?

Met linkbuilding verhoog je je aantal backlinks en dus je autoriteit (DA). Linkbuilding is daarom belangrijk als je hoger in Google wilt komen met je blog of website. Wil je hoger in Google, dan kun je niet meer zonder linkbuilding.

Wat zijn linkbuilding strategieën?

Heel wat SEO-experts beweren dat werken aan linkbuilding onzin is. Als je retegoede content schrijft, hoef je niet aan linkbuilding te doen, is de logica. Bezoekers vinden je website namelijk vanzelf wel.

Hier zit een kern van waarheid in. Als je content goed is, is een groot deel van het werk gedaan. Maar het wereldwijde web staat vol met retegoede content. Ik kan blog na blog met de meest geweldige informatie typen, maar als ik wil dat het nu gelezen wordt (door potentiële klanten), dan kun je met linkbuilding strategieën je positie in Google een duwtje in de rug geven.

Moet je dan maar volop inzetten op allerlei linkbuilding methodes? Nee! Er is namelijk nog een onderscheid in white hat, grey hat en black hat linkbuilding strategieën.

Wat is white, grey and black hat linkbuilding?

Google wil dat bezoekers de juiste informatie vinden door de beste en meest nuttige content hoog in de ranking te plaatsen. Om dit te bereiken gebruikt Google ingewikkelde algoritmes die ze ook continu aanpassen. Dit is nodig, omdat het internet evolueert en gebruikers steeds nieuwe methodes bedenken waarmee ze Google’s algoritmes een beetje voor de gek kunnen houden. Hierdoor komt niet de beste content bovenaan in Google, maar de content waarvoor op een shabby manier SEO strategieën zijn toegepast. Met nieuwe updates probeert Google dit de kop in te drukken. Een paar voorbeelden:

  • Toen bekend werd dat Google het aantal backlinks erg waardeert, gingen ‘experts’ als een malle reacties plaatsen op websites en blogs. Bij reacties kun je namelijk je url achterlaten en zo had je er snel een backlink bij. Maar dit is spam en heeft niks meer te maken met het geven van een waardevolle reactie. Google paste dan ook haar regels aan en vrijwel alle reacties zijn nu nofollow (waardoor ze nauwelijks waarde hebben voor je autoriteit).
  • Van de term ‘keyword stuffing’ heb je wellicht gehoord: teksten volstoppen met zoektermen. Teksten worden hierdoor onleesbaar. Hoewel webteksten door keyword stuffing in eerste instantie goed scoorden, was ook dit niet de bedoeling. Google deelt daarom nu penalties uit als in een tekst overmatig veel dezelfde zoektermen zijn gebruikt.
  • Backlinks kopen is een veelgebruikte strategie om meer autoriteit te krijgen. Shabby seo-bedrijven verkopen gemakkelijk links door op willekeurige websites backlinks te plaatsen, ook als de inhoud helemaal niet relevant is. Ook dit is natuurlijk niet wat Google wil. Daarom straft Google dit soort backlinks af door die websites een lagere positie te geven.

Black hat linkbuilding is de term voor linkbuildingstrategieën die niet voldoen aan de intentie van Google. Grey hat is – zoals de naam al doet vermoeden – een grijs gebied, en white hat linkbuilding is de verzamelnaam voor ‘pure’ linkbuildingstrategieën.

Niet-relevante backlinks kopen en spamreacties achterlaten; het is niet in lijn met wat Google voor ogen heeft met haar zoekmachine en daarom black hat.

Stop je energie daarom in white hat linkbuilding methodes.

Welke linkbuilding strategieën zijn het beste?

In willekeurige volgorde vind je de beste linkbuilding strategieën op een rij:

1. Natuurlijke backlinks

Het krijgen van natuurlijk backlinks is wat je het allerliefste wilt. Jij schrijft steengoede content, een andere blogger leest dit en linkt ernaar op zijn website. Zo krijg je zonder extra moeite backlinks.

Hoewel dit zeker in de praktijk gebeurt, moet je content wel eerst onder de neus van lezers komen. Begin je bij 0, dan wordt het lastig om überhaupt gelezen te worden. Om gelezen te worden heb je (bijvoorbeeld) een top 3 positie in Google nodig, maar om bovenaan in Google te komen heb je (0.a.) backlinks nodig. Om die backlinks op een natuurlijke manier te krijgen, moet je wel eerst gelezen worden. Zie je het cirkeltje ontstaan?

Alleen goede blogs schrijven is dus niet (altijd) voldoende.

2. Links uitwisselen

Eén van de makkelijkste en goedkoopste manieren om backlinks te krijgen, is het uitwisselen van links. Dit betekent dat jij en andere bloggers in bestaande content links plaatsen naar een andere website. Een directe link swap raad ik je af, want door 1 op 1 te ruilen daalt de relatieve waarde van je backlink. Het is daarom beter om met een oneven aantal bloggers links uit te wisselen: blogger 1 plaatst een link naar blog 2, blogger 2 naar blog 3 en blogger 3 naar blog 1.

Let er wel op dat het relevante content is en dat de anchortext natuurlijk overkomt.

Je vindt bloggers waarmee je links uit kunt wisselen in je netwerk en in Facebookgroepen in je niche.

Let op: soms krijg je in de mail verzoeken van bedrijven om links uit te wisselen. Negeer deze mails, want 99% kans dat het slechte kwaliteit links zijn.

3. Gastbloggen

Gastbloggen is een tijdrovende linkbuilding methode, maar wel de allerbeste. Om meerdere redenen:

  1. je bereikt er potentieel nieuw publiek mee
  2. je vergroot je netwerk doordat je in contact komt met andere bloggers en ondernemers
  3. je verspreid je kennis
  4. je verkrijgt echt relevante backlinks

Hoewel soms wordt geroepen dat gastbloggen dood is, is op de juiste manier gastbloggen springlevend. Wat is dan de juiste manier?

Gastblog op relevante websites en schrijf informatieve, nuttige en waardevolle gastblogs.

Ja, dikgedrukt, omdat het zo belangrijk is. Het gaat namelijk allereerst om de content en daarna pas om de backlink.

4. Meedoen aan collabs

Een andere vorm van gastbloggen is meedoen aan verzamelblogs (in het Engels ‘collabs’ genoemd). Je bent ze vast tegengekomen: blogs waarin een rits aan experts om hun mening of advies wordt gevraagd. Of een blog met reisbestemmingen, aangeraden door een x aantal reisbloggers. En altijd staat er naam en url bij.

Als jij met jouw website in zo’n blog komt, krijg je met het schrijven van een relatief kort stukje (bijvoorbeeld 100 tot 200 woorden) gemakkelijk een backlink. Er is wel een nadeel: deze backlink is ook minder waard dan bijvoorbeeld de links in een gastblog (die geheel door jou is geschreven).

Google’s algoritme ziet namelijk dat zo’n collab vol zit met dofollow backlinks en kent daarom iedere link iets minder autoriteit toe. Is het daarom zinloos? Nee hoor, het is een backlink, en je hebt er ook relatief minder voor hoeven te doen, dus dan is het ook fair om er minder autoriteit voor terug te krijgen.

Wil je echter de volle waarde voor je backlink krijgen, dan is gastbloggen een betere strategie. Maar ja, dat kost weer meer tijd.

Tip: een combinatie van gastbloggen en meedoen aan collabs is voor veel bloggers (en ondernemers) dé manier om aan linkbuilding te doen.

5. Outreach & netwerken

Een andere methode is het aanspreken van je netwerk. In het Engels wordt dit ‘outreach’ genoemd. Stel, je hebt een mega goede blog geschreven en die wil je graag wat link juice geven. Een blogger die je volgt – of die je hebt gevonden via Google – schrijft veel over dit onderwerp en je denkt dat jouw blog van toegevoegde waarde is voor de lezers van die blog. Via een vriendelijke (ludieke) e-mail vraag je aan die blogger of hij een link wil plaatsen naar jouw blog.

Dit is wel een tricky methode. Het is niet mijn intentie om te generaliseren, maar simpel gezegd vind ik dit een erg Amerikaanse manier van ‘verkopen’. De gemiddelde Nederlander is hier veel te nuchter voor en markeert zo’n mail direct als spam.

Ga je aan de slag met outreach, doe dit dan heel voorzichtig. Eigenlijk moet je het meer zien als netwerken. Leg contact met mede-bloggers en -ondernemers in jouw branche. Het moet niet je doel zijn om backlinks te krijgen. Zie ze ook niet als concurrenten; je kunt van elkaar leren en wellicht haal je er nog voordelen uit.

6. Startpagina’s

Maak jij nog wel eens gebruik van startpagina’s? Grote kans dat je al jaren geen startpagina meer hebt geraadpleegd. Ze bestaan nog wel 😉 En voor bedrijven en bloggers is dit een makkelijke manier om een backlink erbij te krijgen.

Echter, in Amerika zit deze strategie al tegen het randje van de black hat aan. In Nederland valt het nog mee, maar ik raad je aan om er voorzichtig mee te zijn. Als je complete linkprofiel bestaat uit startpagina’s, heb je er op de lange termijn weinig aan. Kijk dus goed naar de kwaliteit van een startpagina.

Tip voor bloggers: de startpagina van Blogtrommel is van hoge kwaliteit (die wordt bijvoorbeeld ieder jaar opgeschoond en inactieve blogs worden verwijderd).

7. Reageren op blogs met dofollow links

In de vorige paragraaf gaf ik een voorbeeld van spam via comments op blogs. Hoewel de meeste reacties nofollow zijn, zijn er uitzonderingen. Soms kom je hier per toeval achter, bijvoorbeeld omdat je in je backlink overzicht in je SEO-tool ziet dat een reactie dofollow is. Ook vanuit je netwerk kun je gewezen worden op websites waar comments nog dofollow zijn.

Als je een reactie achterlaat, zorg er dan voor dat je meer schrijft dan ‘goed stuk’. Ga inhoudelijk in op de content, stel een vraag, of vul het aan met tips vanuit je eigen ervaring. Het hoeft geen enorm lange tekst te zijn (al zijn er bloggers die vinden van wel), maar het moet inhoudelijk een waardevolle reactie zijn.

Tip: installeer de MozBar (werkt het beste in Chrome). Klik in de toolbar op het potloodje en daarna op ‘dofollow’. Alle dofollow links op een pagina worden dan gearceerd. Zo zie je meteen of reacties dofollow of nofollow zijn.

Extra handig: met de Mozbar zie je ook de DA van websites die je bezoekt of die in de Google zoekresultaten verschijnen. Handig als je je concurrentie wilt checken (en geen SEO-tool gebruikt).

Hoe zit het met dofollow en nofollow links?

Je hebt de termen dofollow en nofollow al een paar keer voorbij zien komen. Tijd voor een korte toelichting.

Google verzamelt alle gegevens van het internet door te crawlen. Simpel gezegd volgt Google hierbij alle links. Daarom is interne linkbuilding zo belangrijk; daarmee stuur je Google naar je content en help je Google bij het begrijpen van je website.

Links kunnen nofollow (= niet volgen) en dofollow (= wel volgen) zijn. Dofollow links worden gevolgd door de crawlers van Google. Hierdoor ziet Google dat blog a naar blog b linkt, waardoor blog b een backlink erbij krijgt en dus meer autoriteit krijgt toegewezen.

Google vindt het echter belangrijk dat links die je hebt gekocht, of links die je plaats vanwege een samenwerking, nofollow zijn. De crawlers volgen die links niet en er wordt dan ook geen autoriteit toegekend. Wel zo eerlijk, vindt Google.

Dit geldt ook voor reacties onder blogs: die zijn meestal nofollow omdat Google op die manier spam de kop in wil drukken.

Ga jij gastbloggen, dan wil je dat je backlinks dofollow zijn.

Ga je (als blogger) een samenwerking aan met een bedrijf, krijg je bijvoorbeeld een product opgestuurd, dan moet de link naar dat bedrijf of die webshop nofollow zijn. Dat menig blogger dit niet doet, komt doordat bedrijven meestal alleen dofollow links willen (logisch, anders krijgen ze er geen autoriteit door). Zonder een dofollow link gaat de samenwerking vaak niet door.

Voor deze blog over linkbuilding en domain authority gaat het te ver om hier uitgebreid op in te gaan, maar je weet zo wel wat nofollow en dofollow links zijn en waarom ze te maken hebben met linkbuilding.

Aan de slag met linkbuilding en je DA

Ben je een beginnende blogger of startende ondernemer met een nieuwe website? Dan weet je nu hoe je jouw blog en website hoger in Google krijgt: door met linkbuilding je domain authority te verhogen.

Je weet nu ook dat alle linkbuilding strategieën voor- en nadelen hebben. Sommige zijn snel en gemakkelijk, maar kosten geld of kunnen zelfs zorgen voor een penalty van Google. Andere methodes kosten geen geld, maar wel veel tijd.

Uiteindelijk is het het allerbelangrijkste dat je super goede content schrijft voor je lezer, en dat je die content optimaliseert voor Google.

Meer weten?