Selecteer een pagina

Long tail keywords

wat zijn het en hoe vind je ze?

Long tail zoekwoorden, is dat voor mij als kleine ondernemer wel belangrijk? Ja! Long tail keywords zijn niet alleen belangrijk voor grote bedrijven met een online marketing afdeling? Wil je als zzp’er of ondernemer met je bedrijfswebsite hoger in Google, dan is enkele kennis over long tail keywords zeker belangrijk.

In deze blog leg ik je uit wat long tail keywords zijn, wat de voordelen ervan zijn en hoe je ze kunt vinden en gebruiken.

Wat is een long tail keyword?

Een long tail zoekwoord is een specifieke zoekterm met weinig zoekvolume. Het dankt zijn naam aan de staart van de zoekvolume curve:

Een long tail is dus niet een zoekterm met meer dan 3 woorden, zoals je overal op internet leest. Wel hebben veel long tail zoekwoorden meerdere woorden, maar dat is nu eenmaal inherent aan de specifieke aard van de term (namelijk dat er weinig zoekvolume op is).

Verschil short tail en long tail zoekwoorden

Een short tail zoekwoord is een zoekterm met een hoog zoekvolume. Het is dus niet per se een zoekterm met maar één woord. In de praktijk zie je wel meer short tails met maar één of twee woorden, maar het is de hoge zoekvolume die de term een short tail maakt.

Long tail keywords met maar één woord

Er zijn ook zoektermen die maar uit één woord bestaan en toch een long tail keyword zijn. Kijk maar:

Zoekterm Zoekvolume Short tail of long tail?
Paard 60500 Short tail
Gobipaardenspringmuis 0 Long tail
Babiroessa 0 Long tail

Weinig tot geen zoekvolume

Maar long tails hebben zo weinig zoekvolume, wat moet ik er dan mee?! Klopt, maar dat lage zoekvolume is om meerdere redenen helemaal geen probleem.

Gerichte zoekers

Mensen die heel gericht op zoek zijn naar een product of bepaalde informatie zoeken op long tails. Dit zijn de zoekwoorden die beter verkopen. Bijvoorbeeld, iemand die zoekt op ‘spiegelreflexcamera’ is zich duidelijk aan het oriënteren. Geen potentiële klant dus. Iemand die zoekt op ‘canon spiegelreflexcamera’ is al gerichter op zoek, maar is zich waarschijnlijk ook nog aan het oriënteren. Het wordt pas interessant als mensen zoeken op specifieke zoektermen zoals ‘spiegelreflexcamera kopen’ en ‘spiegelreflexcamera voor beginners’.

Bij elkaar opgeteld

De zoekvolumes van specifiekere zoektermen zijn meestal veel lager, maar in één tekst zitten heel veel zoektermen. Bij elkaar opgeteld heb je voor één webtekst of blog dus veel meer zoekvolume. En nog mooier: je focust je misschien op 1 of 2 long tails, maar zonder dat je hier bewust mee bezig bent, zitten er misschien wel 100 long tails in je tekst (afhankelijk van hoe lang je tekst is natuurlijk). Deze zoekwoorden tellen allemaal mee in de Google ranking.

Weinig concurrentie

Op long tails met weinig zoekvolume is over het algemeen ook weinig concurrentie. Optimaliseer je je website en teksten voor SEO, dan heb je met deze zoektermen een veel grotere kans om ermee bovenaan in Google te komen.

Voordelen van long tails in de praktijk

Laten we deze drie voordelen eens in de praktijk brengen. Stel, je verkoopt spiegelreflexcamera’s. Je doelgroep is niet de professional, maar de hobby fotograaf. Je hebt een speciale spiegelreflexcamera voor beginners in je assortiment. Die wil je graag wat meer aandacht geven.

Zoektermen selecteren

Zoals je ziet in bovenstaande tabel heeft het geen zin om je te focussen op ‘spiegelreflexcamera’. De concurrentie is veel te hoog, de zoekterm te breed, en als je al bezoekers trekt, zijn dit niet je potentiële klanten. Maar, natuurlijk gebruik je dit woord wel in je tekst. Dat is niet te voorkomen. Geen probleem natuurlijk, maar in bijvoorbeeld je titel, tussenkoppen en meta-description (je zogenoemde on-page SEO) moet je specifiekere zoektermen gebruiken.

Focussen op een long tail

‘Spiegelreflexcamera voor beginners’ heeft wel potentie. Het heeft zelfs een zoekvolume van 590! Dat is helemaal niet slecht. En volgens de difficulty score van KeySearch* valt de concurrentie ook wel mee. Er zijn nog meer factoren die meespelen bij het bepalen of een zoekterm goed is, maar voor dit versimpelde voorbeeld lijkt het me een prima zoekterm om op te focussen.

Dit vind je ook handig:

*SEO tools voor zoekwoord onderzoek

KeySearch is één van de vele tools die je kunt gebruiken om zoekwoorden te onderzoeken. We hebben een vergelijking gemaakt van KeySearch en vier andere tools, zodat jij weet welke tool het beste past bij jouw wensen en budget.

Hoe vind je long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden vinden is gelukkig niet moeilijk. Je potentiële klanten zijn mensen, zij typen zoektermen in in Google, dus het verzinnen van goede zoektermen is voor een groot deel gewoon logisch nadenken.

Maar er zijn wel een aantal manieren om het proces van logisch nadenken te ondersteunen 😉

Ken je doelgroep

Als jij veel contact hebt met je doelgroep, weet je wat er speelt. Je weet met wat voor vragen ze rondlopen, welke problemen ze hebben. Hier kun je op inspelen door in je teksten antwoorden en oplossingen aan te bieden. De verkoper van spiegelreflexcamera’s krijgt misschien wel dagelijks de vraag hoe je zo’n kwetsbare camera moet schoonmaken en onderhouden. Dit is een perfect onderwerp voor een blog!

Suggesties van Google

Google suggest helpt ook, kijk maar:

Answer the public

Je kunt ook de website Answer the Public gebruiken. Deze tool geeft je inspiratie voor long tail zoektermen. Hier vind je een fragment van de resultaten als je zoekt op ‘spiegelreflexcamera’:

Zoekwoorden onderzoek met tool

Heb je een onderwerp voor je blog bedacht, dan kun je in je tool gaan analyseren en filteren. Zo kom je misschien op goede synoniemen, of op relevante zoektermen waar je nog niet aan had gedacht. Ook vind je wellicht een zoekterm die iets meer zoekvolume heeft, maar dezelfde of zelfs minder concurrentie.

Zoekwoorden onderzoek voor gehele website of blog post

De term ‘zoekwoordenonderzoek’ wordt te pas en te onpas gebruikt, maar het doel van je analyse bepaalt de werkwijze. Heb je een compleet nieuwe website, of wil je al je webteksten optimaliseren voor zoekmachines? Dan heb je een uitgebreide zoektermanalyse nodig.

Je krijgt dan een lijst van misschien wel duizend relevante zoekwoorden. Een deel gebruik je voor je webteksten. De rest kun je gebruiken voor blogposts. Ook kunnen deze termen je inspiratie geven voor het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten (hé, daar wordt veel op gezocht, er is vraag naar!).

Ben je – zoals de verkoper van spiegelreflexcamera’s uit dit voorbeeld – op zoek naar goede zoekwoorden voor een specifiek onderwerp, dan is je zoekwoordonderzoek minder uitgebreid. Je hebt al een onderwerp en je analyseert alleen de relevante zoektermen voor dit onderwerp (zoals ‘spiegelreflexcamera’s voor beginners’). Je krijgt dan een lijst van bijvoorbeeld 10 zoektermen die je in één webtekst of blogpost verwerkt.

Lijst met zoektermen

Heb je goede zoekwoorden gevonden, dan maak je een lijstje. Hier kunnen met gemak 10 zoektermen op staan. Dat is niet erg. Ze overlappen elkaar misschien, of het zijn synoniemen. Helemaal goed!

Informatieve SEO-teksten schrijven

De volgende stap is het schrijven van vlotte, informatieve teksten. Je optimaliseert deze teksten voor SEO, maar je houdt natuurlijk wel je lezer in gedachten. Meer over het schrijven van SEO-teksten lees je in deze stap voor stap gids over SEO teksten schrijven.

Besteed je je tijd liever aan ondernemen?
Dat kan!

Je kunt bij ons terecht voor het uitbesteden van: