E-mailmarketing en nieuwsbrieven versturen

Effectief je klanten benaderen

E-mailmarketing is dé manier om je (potentiële) klanten op een persoonlijke manier te benaderen. Zelfs na de opkomst van social media, is e-mailmarketing nog één van de meest effectieve marketingmethodes. Daarnaast is het ook nog een goedkope methode. Daar wordt iedere ondernemer toch blij van?!

Verzenden van e-mails

E-mailmarketing is – even heel simpel gezegd – het verzenden van e-mails naar je contactenlijst. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief met:

  • je laatste blog
  • een voordeelactie
  • de laatste ontwikkelingen in je branche
  • je nieuwste product of dienst

E-mailmarketing is géén spam

Nu is het niet de bedoeling dat je de komende weken je contacten gaat overladen met dagelijkse nieuwsbrieven. E-mailmarketing draait om het versturen van de juiste e-mails naar de juiste personen op het juiste moment. Maatwerk is hierbij belangrijk, anders denkt de ontvanger dat je mail spam is. Bij het opzetten van een e-mailcampagne hou je dan ook rekening met de wensen en verwachtingen van de ontvanger.

Benieuwd wat e-mailmarketing voor jouw bedrijf kan betekenen?

Ken je prospecten en klanten

De wensen en verwachtingen van je ontvangers achterhaal je door veel gegevens van je prospecten en klanten te verzamelen. Zo kun je voor meerdere producten en diensten een zogenoemde ‘funnel’ opzetten. Prospects hebben mogelijk alleen interesse in bepaalde producten of speciale acties. Met deze kennis verstuur je alleen relevante e-mails. Bestaande klanten hebben waarschijnlijk interesse in andere producten en diensten dan prospects.

Op maat nieuwsbrieven versturen

Een bezoeker van je blog stuur je andere nieuwsbrieven dan al bestaande klanten. Natuurlijk wil je gepersonaliseerde nieuwsbrieven versturen. Zo bouw je een relatie op. Denk aan de naam in de aanhef of onderwerpregel, maar je kunt ook relevante aanbiedingen op basis van eerdere aankopen toevoegen. Dit kan gelukkig ook geautomatiseerd.

E-mailcampagnes blijven verbeteren

Door de behaalde resultaten van eerdere campagnes nauwkeurig bij te houden, kun je volgende e-mail campagnes verbeteren. Je kunt precies zien wie welke e-mails heeft geopend, wie op welke link heeft geklikt en wie ook overgaat tot de aankoop van een product of dienst. Met deze gegevens kun je op maat nieuwsbrieven versturen. Zo behaal je de beste resultaten.

Gaat dit je pet te boven?

Wij helpen je graag met het opzetten van je e-mail campagnes.

Zo haal je het maximale uit je nieuwsbrieven!

Hier wil ik meer over weten

Contactenlijst uitbreiden

Heb je nog geen contactenlijst opgebouwd, dan moet je hier eerst mee aan de slag. Je hoeft niet een enorme contactenlijst te hebben om e-mailmarketing tot een succes te maken. Het belangrijkste is dat je contacten ook echt tot je doelgroep behoren. Dit kan bijvoorbeeld door het inzetten van

Dubbele opt-in voor bevestiging

Alleen contacten die nadrukkelijk toestemming geven, mag je een commerciële e-mail versturen. Dit is verplicht, maar het is ook een goede manier om ervoor te zorgen dat alleen echt geïnteresseerden zich aanmelden voor je nieuwsbrieven. Gebruik hiervoor een dubbele opt-in. Bezoekers die hun e-mailadressen invullen op je website, ontvangen een e-mail waarin ze hun inschrijving nog een keer bevestigen.

Meten en testen

Met zogenoemde AB-testen kun je de effectiviteit van je e-mailcampagnes achterhalen. Je kunt met van alles variëren:

  • onderwerpregels
  • aanhef
  • afbeeldingen
  • lay out
  • tijdstip en dag van verzenden

Betere resultaten met AB-testen

Door het uitvoeren van diverse AB-testen kun je achterhalen welke e-mailcampagnes het beste werken. Het begint namelijk al bij de onderwerpregel en je afzenderadres. Deze bepalen of de ontvanger je e-mail opent. Daarna wil je dat je prospects je nieuwsbrief ook lezen én doorklikken naar je website of webshop. Met een goede AB-teststrategie behaal je meer succes met je e-mailcampagnes.

Hulp nodig bij het uitbreiden van je contactenlijst?

Wil je de e-mailmarketing geheel of deels uitbesteden? Neem vrijblijvend contact op en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen!

Anderen bekeken ook:

Adwords campagnes uitbesteden

In één keer bovenaan in Google? Dat kan met Adwords. Hulp nodig bij het opzetten van Adwords campagnes? Dan zit je bij Joona goed.

Zakelijke social media

Social media zakelijk inzetten, voor meer bereik en betrokkenheid. Vergroot je naamsbekendheid, krijg fans en volgers en verhoog je conversie.

Adverteren op Facebook

Is je doelgroep actief op Facebook, dan is adverteren op Facebook de methode om je bereik te vergroten. Ook goed voor het versterken van je merk.