Selecteer een pagina

5 x SEO keyword tools

om de beste zoekwoorden te vinden

Er zijn legio SEO tools beschikbaar om zoekwoorden te analyseren. Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen (en prijskaartje). Wij hebben inmiddels ervaring met vijf verschillende tools: SEMrush, Ahrefs, Long Tail Pro, KeySearch en de Google Keyword Planner. Tijd dus om ze op een rij te zetten, zodat jij precies weet welke SEO tool je hebt beste kunt gebruiken om je zoekwoorden te vinden.

Waarvoor gebruik je een SEO keyword tool?

Heb je nog niet zoveel kennis van SEO, lees dan hier eerst meer over de basis van search engine optimization en zoekwoordanalyses.

SEO-tools gebruik je onder andere voor het analyseren van zoektermen. Je wilt namelijk weten welke zoekwoorden je potentiële klanten gebruiken als ze op Google zoeken naar een product of oplossing voor een probleem. Jij wilt op die long tail zoektermen bovenaan in Google komen.

Het vinden van deze zoektermen gaat in een aantal stappen, en voor één van deze stappen heb je SEO-software nodig. Overweeg je om een tool aan te schaffen, lees dan hier welke het beste bij je past.

SEMrush

SEMrush is een hele uitgebreide tool. Een doorgewinterde SEO-expert kan met SEMrush z’n hart ophalen: iedere dag is er weer iets nieuws te ontdekken. Om je een indruk te geven, je kunt met deze tool onder andere:

  • de keywords van je concurrentie opzoeken
  • de advertentiestrategie en -budget van je concurrenten opzoeken
  • deep links analyseren
  • zoekwoorden analyseren

Zoekwoorden analyseren is dus niet de main focus van deze tool.

Voor het kleinste plan van SEMrush betaal je $ 1000 per jaar (dit is ongeveer € 917) en hiervoor mag je 3.000 zoekwoorden per dag checken.

Wel heeft SEMrush een groot nadeel voor Nederlandstalige gebruikers: in hun database staan voornamelijk Engelstalige keywords en bij een Nederlandse analyse krijg je regelmatig de melding ‘not available in database’. Dat schiet natuurlijk niet op.

Ahrefs

Ahrefs is één van de concurrenten van SEMrush en bevat ook een heel arsenaal aan functies, zoals het analyseren van je concurrentie en rank tracking.

Grootste verschil met SEMrush is de manier waarop Ahrefs de difficulty score berekent. Simpel gezegd: Ahrefs kijkt naar het aantal backlinks dat je nodig hebt om je concurrentie op dat zoekwoord in te halen.

Ahrefs kent meer Nederlandse zoekwoorden dan SEMrush, maar ook bij Ahrefs krijg je af en toe een teleurstelling te verwerken.

Ahrefs kost je $ 990 per jaar (ongeveer € 886) en hiervoor kun je 100.000 zoekwoorden per maand checken. Dit is vergelijkbaar met SEMrush.

Long Tail Pro

Long Tail Pro is geheel gericht op zoekwoordanalyses. Geen andere functionaliteiten dus. De prijs is dan ook van een andere categorie: $ 300 per jaar (ongeveer € 268). Voor deze prijs kun je 10.000 zoekwoorden per maand analyseren.

Een voordeel van Long Tail Pro is dat je ook het aantal backlinks ziet dat je concurrenten op een keyword hebben. Dit geeft een goede indicatie van hoe moeilijk het is om hierop te score.

Helaas heeft Long Tail Pro heel weinig Nederlandse zoekwoorden in de database. Voor Engelse zoekwoorden werkt de tool prima, maar voer je analyses in het Nederlands uit, dan kom je van een koude kermis thuis.

KeySearch

KeySearch richt zich volledig op zoekwoordonderzoek, maar heeft ook enkele andere functies. Zo kun je met KeySearch gemakkelijk in de gaten houden hoe je website op verschillende zoektermen in Google rankt. Ook is er een optie om je backlinks te checken.

KeySearch werkt met een afwijkend credit-systeem. Voor $ 169 per jaar (ongeveer € 151) krijg je per dag 200 credits om difficulty scores te checken, plus nog 40 credits om voor 20 termen relevante zoekwoorden op te halen. Volg je het nog? 😉 Laat ik het zo samenvatten: als je iedere dag voor een blog of webtekst zoekwoorden wilt analyseren, heb je genoeg aan de deze credits.

Het creditsysteem is dan ietwat ingewikkeld, de rest van de tool is erg simpel in het gebruik. Zoekterm invoeren, op ‘search’ klikken en er rolt een hele lijst met relevante zoekwoorden uit. In één oogopslag zie je de SERP, difficulty score en trendanalyse. Ook de filter werkt goed.

En… ook de Nederlandse zoektermen staan in de database! Ik heb nog nooit een error gehad en krijg altijd een paar honderd relevante zoektermen.

Google Keyword Planner

Dé tool om zoekwoorden te analyseren, toch? Nee, niet echt. De Google Keyword Planneris een tool voor het opzetten van Adwords campagnes. Daar is de tool dan ook voor gemaakt. De data die de Keyword Planner geeft (zoals zoekvolume, CPC en concurrentie) kan je wel een indicatie geven van hoe moeilijk of makkelijk het is om organisch op het woord te ranken. Maar wil je een gedegen zoekwoordanalyse doen, gericht op organische groei, dan is de Keyword Planner van Google niet de beste tool.

De tool is ook niet meer gratis. Je hebt een actief Adword-account nodig om de precieze zoekwoordvolumes te krijgen. Om deze gegevens in te zien, moet je een bepaald bedrag aan Adwords campagnes besteden. Het is niet duidelijk hoeveel dit minimum is, maar de praktijk leert dat een minimum van € 50 per maand reëel is.

Wil je de Google Keyword Planner dus als zoekwoordtool gebruiken, reken dan op minimaal € 600 per jaar aan kosten. Hiervoor kun je ongelimiteerd zoekwoorden checken.

SEO hulpprogramma´s vergelijken

Om het overzichtelijk te houden, heb ik de vijf tools met hun specificaties en tarieven in een tabel gezet.

 
SEO tool Specificaties Opgelet! Prijs per jaar Aantal zoekwoorden
SEMrush Veel extra functionaliteiten, zoals concurrentie-analyses. Difficulty score vaak onbetrouwbaar. Kent weinig Nederlandse zoekwoorden € 917 3.000 per dag
Ahrefs Veel extra functionaliteiten. Focus ligt op backlinks. Difficulty score is betrouwbaar en geeft goed de moeilijkheid weer. Kent niet alle Nederlandse zoekwoorden € 886 100.000 per maand
Long Tail Pro Alleen voor zoekwoordonderzoek, geeft duidelijke SERP met MOZ-data en aantal backlinks. Geeft volgens diverse onderzoeken de meest betrouwbare difficulty score. Kent vrijwel geen Nederlandse zoekwoorden € 268 10.000 per maand
KeySearch Alleen voor zoekwoordonderzoek. Ook handig voor ranktracking op specifieke zoektermen en het checken van backlinks. Difficulty score geeft indicatie van concurrentie. Kent Nederlandse zoekwoorden € 151 220 per dag
Google Keyword Planner Gericht op Adwords campagnes en niet op organische groei in Google. Geeft indicatie van concurrentie. Gratis versie geeft geen duidelijke zoekvolumes. € 600 ongelimiteerd

Welke SEO tool is het beste?

Eigenlijk zijn de genoemde tools in twee categorieën in te delen:

  1. tools voor SEO-professionals
  2. tools voor zzp’ers en bloggers

SEMrush en Ahrefs zijn uitgebreide SEO-tools met heel veel functionaliteiten. Hier is de prijs ook naar. Professionals die dagelijks in de weer zijn met SEO kunnen investeren in één van deze tools (of beide). Maar deze professionals hebben als het goed is zoveel SEO kennis in huis, dat ze mijn vergelijking niet nodig hebben 😉

Ben je zzp’er, een kleine ondernemer of een (hobby) blogger, dan heb je meer aan Long Tail Pro of KeySearch. Met deze tools kun je gemakkelijk een analyse uitvoeren voor bijvoorbeeld het schrijven van je website teksten of blogs. Is je website Nederlandstalig, kies dan voor KeySearch.

Zoekwoordenonderzoek uitbesteden

Geen zin om je te verdiepen in zo’n tool, of in het uitvoeren van zoekwoordanalyses? Laat dit aan ons over! Wij hebben de ervaring en de tools in huis en helpen je graag met je zoekwoordonderzoek.

Wil je meer weten over de mogelijkheden?