Selecteer een pagina

Zelf SEO webteksten schrijven

handleiding en basistips voor beginners

Je bent zzp’er of kleine ondernemer en je wilt met je website bovenaan in Google komen. Je hebt wel eens iets gehoord over de term ‘SEO’ en ‘SEO-webteksten’, maar hoe dit nu precies zit, is je eigenlijk niet duidelijk. 

In deze handleiding leg ik je de basisbegrippen van SEO en SEO-teksten uit. Ook vind je in dit artikel een stappenplan voor het zelf schrijven van je SEO-webteksten en krijg je volop tips om zelf aan de slag te gaan met SEO.

Laten we bij de basis beginnen.

Wat betekent SEO?

SEO betekent ‘search engine optimization’ en bevat alle manieren om je website, blog en/of webshop te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google. Met een goed toegepaste SEO-strategie, kan je website bovenaan in Google komen. Hierdoor trek je meer bezoekers naar je website en bij een goede conversie krijg je dus meer klanten en meer omzet.

Wat is SEO?

De term SEO staat voor een verzameling van technieken om je website hoger in zoekmachines (aka Google) te krijgen. Dit varieert van ‘on-page SEO’, waarbij je je webteksten en techniek optimaliseert, tot ‘off-page SEO’, waarbij je zorgt voor een sterke linkbuilding.

Meer over linkbuilding en on- en off-page SEO verderop in dit artikel.

Google geeft antwoorden

Laten we nog een stapje terug doen: als je op zoek bent naar informatie, of een oplossing voor je probleem, typ je in Google een zoekterm in. Bijvoorbeeld: grasvlekken verwijderen. Of: grasvlek uit wit t-shirt verwijderen. Of: hoe krijg ik een grasvlek uit een wit t-shirt?

Google geeft je daarna een lijst met websites die oplossingen bieden voor je probleem. Grote kans dat je op de eerste, tweede of derde link klikt. Je leest de webtekst, vind de oplossing en gaat met je grasvlek aan de gang.

Bovenaan in Google

Deze basis geldt ook voor je bedrijfswebsite, blog of webshop. Je potentiële klanten zoeken op Google naar een oplossing voor hun probleem, of naar informatie over een bepaald product. Jij biedt die oplossing en informatie, schrijft er een webtekst of blog over, en wilt daarmee bovenaan in Google komen zodat je potentiële klant jou vindt.

Hoe kom je bovenaan in Google? Met SEO!

Of met SEA, maar dat is dan weer iets anders.

Verschil tussen SEO en SEA

SEA staat voor ‘search engine advertising’. De bovenste resultaten in Google zijn de advertenties die tegen betaling worden geplaatst (aangegeven met ‘Adv.’). Daaronder staan de organische zoekresultaten. Met ‘bovenaan in Google’ bedoelt men meestal ‘bovenaan in de organische zoekresultaten’.

Om (organisch) bovenaan in Google te komen moet je je website en webteksten optimaliseren voor SEO. Je moet onder meer SEO-teksten schrijven.

Wat zijn SEO-teksten?

SEO-teksten zijn teksten op websites, blogs en/of webshops die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines (aka Google). Doe je dit op de juiste manier, dan zorg je ervoor dat je webteksten bovenaan in Google komen als iemand zoekt op bepaalde zoektermen.

Teksten volstoppen met zoekwoorden

Er is één belangrijk misverstand dat ik snel de wereld uit wil helpen: SEO is niet je teksten volstoppen met zoekwoorden. Je tekst wordt onleesbaar en het helpt niet bij het hoger scoren in de zoekmachine, want Google is niet dom.

Met SEO-technieken help je Google een handje; door zoekwoorden op de juiste plekken in je tekst te plaatsen, leg je uit aan Google waar je tekst over gaat.

Zoekt iemand op een bepaald zoekwoord, dan koppelt Google jouw link aan dat zoekwoord waardoor jouw website in de zoekresultaten komt. Maar, jij en duizenden (miljoenen?) andere websites concurreren om die felbegeerde eerste plek in Google. Hier komt dus weer die SEO om de hoek kijken.

Hoe hoog sta je in Google?

Je plaats in Google bij een bepaald zoekwoord hangt af van heel veel factoren. Google gebruikt ingewikkelde algoritmes om te bepalen welke website hoger in Google komt. En met SEO kun je die plek in de SERP (search engine result page, in simpel Nederlands de resultatenpagina van de zoekmachine) beïnvloeden.

Als je je afvraagt waar jouw website in Google staat (op plek 1 of helemaal onderaan), dan moet je je eigenlijk afvragen waar jouw website op een bepaalde zoekterm in Google staat. En uiteraard moet je je focussen op zoektermen die relevant zijn voor jouw bedrijf en waar jouw potentiële klanten op zoeken.

SEO-technieken voor beginners

Genoeg over de basis. Let’s talk SEO-technieken!

Zoals ik al liet doorschemeren heb je on-page en off-page SEO.

Wat is on-page SEO?

On-page SEO is het optimaliseren van je webpagina’s om hoger in Google te komen en daarmee relevante bezoekers naar je website te trekken. Met ‘on-page’ wordt de inhoud van je webteksten en HTML-codering bedoeld. Dit betekent dat je de juiste zoekwoorden plaatst in onder meer:

    • titel
    • tussenkop(pen)
    • url
    • seo-titel
    • meta omschrijving
    • alt-text van afbeeldingen
    • en een aantal keer in de lopende tekst

Je interne linkstructuur behoort ook tot de on-page SEO. Dit zijn je links vanuit je eigen website naar andere pagina’s op je website. In een webtekst over product X plaats je bijvoorbeeld een link naar product Y, dat goed samen gaat met product X.

Wat is off-page SEO?

Off-page SEO is het optimaliseren van je externe linkstructuur. Je externe links (ook wel backlinks genoemd) zijn links vanuit andere websites naar jouw website. De techniek om deze links te krijgen heet ‘linkbuilding’. Backlinks zijn belangrijk omdat dit jouw website autoriteit geeft. Als een website naar jouw webtekst verwijst, zo redeneert Google, dan zal jouw website wel van enorme waarde zijn. Hoe meer backlinks (van hoge kwaliteit), hoe groter de kans dat je website hoger in Google komt.

Meer weten over linkbuilding en backlinks? Klik hier.

SEO stappenplan voor beginners

Je website volledig optimaliseren voor zoekmachines is niet mogelijk. En iedere SEO-expert die beweert van wel, liegt 😉 Google verandert namelijk continu de regels. Dus wat de ene keer wel werkt, werkt de volgende dag niet meer. Of wordt zelfs afgestraft (met een penalty), waardoor je website tientallen plekken omlaag keldert.

Daarnaast zijn niet alle factoren die Google in haar beoordeling meeneemt bekend. Het is dus ook voor een deel gokken.

Maar, er zijn wel een paar basistechnieken die je kunt (blijven) toepassen. En als je in je achterhoofd houdt dat je allereerst webteksten schrijft voor je bezoeker (potentiële klant), dan kom je al een heel eind.

Stap 1. Schrijf de ruwe webtekst

Schrijf je teksten zonder rekening te houden met SEO-technieken en zoekwoorden. Houd je ideale klant in gedachten als je schrijft. Leef je in in zijn of haar wereld, bied oplossingen voor problemen, geef waardevolle informatie.

Schrijftips voor je webteksten en blogs

  • Voor je begint aan je webtekst, schrijf je in één of twee korte zinnen (of een paar steekwoorden):
    • voor wie je de tekst schrijft;
    • wat het doel of de boodschap is van de tekst.

Deze leidraad gebruik je als houvast. Heb je de neiging enorme verhalen te typen die niets meer te maken hebben met je onderwerp, keer dan terug naar je leidraad. Of weet je even niet meer hoe je verder moet, pak je leidraad erbij.
Voor dit artikel is mijn leidraad:

Ik wil zzp’ers en kleine ondernemers die nog geen kennis hebben van SEO informeren over hoe ze zelf SEO-teksten kunnen schrijven. Ik leg de basis SEO-begrippen uit en geef praktische tips in de vorm van een stappenplan om ze op weg te helpen.

  • Schrijf je titel en intro als laatste. Vaak krijgt je verhaal halverwege het schrijven beter vorm. Lukt het eerst niet om je intro te schrijven, dan zul je zien dat het later wel makkelijk gaat.
  • Weet je al precies wat je wilt schrijven? Maak dan een opzet voor je blog. Een opsomming van onderwerpen is al voldoende. Wellicht worden dit je tussenkoppen.
  • Moeite met beginnen? Begin dan met de tweede alinea. Dat dit later misschien het intro wordt, of juist doorschuift naar een plek verderop in je tekst, is helemaal prima.
  • Typ door! Typen, typen, typen, zonder te editen. Pas als je een paar alinea’s op papier hebt, en je echt even geen inspiratie meer hebt om door te schrijven, ga je je tekst opnieuw lezen. Editen kan in grote lijnen (bijvoorbeeld alinea’s omdraaien), maar bewaar de kleinere aanpassingen (links toevoegen, tussenkopjes schrijven, lopende tekst veranderen in een opsomming) voor als je tekst helemaal af is.
  • Heb je je ruwe tekst af, laat het dan een dag rusten voor je er opnieuw naar kijkt.
  • Lees je tekst hardop voor. Zo ontdek je je spelfouten sneller en merk je het meteen als een zin niet lekker loopt.

Stap 2. Voer een zoekwoordonderzoek uit

Je schrijft je teksten allereerst voor je potentiële klant, maar met een gedegen zoekwoordonderzoek vergroot je je kansen om hoog te komen in Google.

Belang van een zoekwoordanalyse

Een zoekwoordanalyse is belangrijk, want:

  1. als je prachtige content hebt geschreven, wil je deze wel zo goed mogelijk optimaliseren voor Google;
  2. je ontdekt mogelijk synoniemen waar nog wel op te scoren valt;
  3. je krijgt inspiratie voor nieuwe content (het liefst op zoekwoorden met hoog zoekvolume en weinig concurrentie);
  4. de uitkomsten van een zoekwoordanalyse kunnen de opbouw van je website en misschien zelf portfolio beïnvloeden.

Wat zijn SEO-zoekwoorden?

SEO-zoekwoorden zijn de trefwoorden die een bezoeker op Google (of een andere zoekmachine) intypt. Er zijn long tail keywords en short tail keywords. Deze achterhaal je door allereerst logisch na te denken en daarna te analyseren met een zoekwoordonderzoek. Voor een zoekwoordanalyse gebruik je een SEO-tool.

Bezoeker staat voorop

Onthoud wel dat je niet altijd al je teksten volledig kunt optimaliseren. Bijvoorbeeld, bied je een product aan waarop super veel concurrentie is, dan zou het vanuit SEO-oogpunt wellicht zinloos zijn om hier een tekst voor te schrijven. Maar als je dit product aanbied, moet je er toch echt een pagina voor maken. Denk dus allereerst aan je potentiële klant: een bezoeker kan via een andere pagina binnenkomen (waarop je wel vindbaar bent) en dan doorklikken naar die pagina met hoge concurrentie.

Kanttekening: bied je alleen maar producten aan met zwaar beconcurreerde zoekwoorden, dan moet je je afvragen of je bedrijfsidee wel levensvatbaar is…

 

Stap 3. Je ruwe webtekst optimaliseren voor Google

Je hebt je ruwe tekst (stap 1) en je lijstje met zoekwoorden (stap 2). Deze ruwe tekst ga je finetunen met de zoekwoorden. Denk hierbij aan het volgende:

Focus keyword

Plaats je focus keyword in je url, titel (H1), SEO-titel en meta-omschrijving. Probeer dit keyword ook in in ieder geval één tussenkop te plaatsen. Geef je afbeeldingen een lange alt-text (iedere afbeelding een andere variant) met daarin ook weer het focus keyword. Noem je focus keyword ook in de inleiding.

Grote kans dat je je focus keyword sowieso al in de titel, tussenkop en inleiding noemt. Dit is immers het onderwerp van je tekst.

Overige zoekwoorden

Verwerk ook de overige zoekwoorden in je tekst en tussenkoppen. Door je zoekwoordonderzoek (en door logisch na te denken!) heb je een lijst met een aantal zoekwoorden. Dit zijn woorden die allemaal met je onderwerp te maken hebben. Het zijn synoniemen van elkaar, of relevante woorden.

Voor deze blog gebruik ik bijvoorbeeld zoekwoorden als ‘optimaliseren voor Google’, ‘zelf SEO teksten schrijven’ en ‘wat is SEO?’ (plus nog een paar andere gerelateerde woorden). Deze woorden verwerk ik in de tekst. In de praktijk blijkt dat ik veel van de zoektermen al heb gebruikt zonder erop te letten.

Zorg voor een goede leesbaarheid!

Er is één heel belangrijk punt: lukt het niet om (al) je zoekwoorden goed te verwerken in je tekst, krijg je daardoor kromme zinnen, of leest het onnatuurlijk, doe het dan niet!

Het allerbelangrijkste is de leesbaarheid. En gelukkig is Google steeds slimmer geworden. De zoekterm ‘zelf SEO teksten schrijven’ kan prima in de titel of in een tussenkop, maar in een lopende zin klinkt het niet zo lekker. Maar een zin als ‘… het zelf schrijven van je SEO-webteksten …’ is goed genoeg voor Google om te begrijpen dat het gaat om ‘zelf SEO teksten schrijven’.

Zoekwoord-dichtheid

Tot slot verwerk je je zoekwoorden nog in de lopende tekst. Hierbij geldt ook dat je geen kromme zinnen moet krijgen. Herhaal deze termen niet oeverloos (“keyword stuffing”). Zeker als je zoektermen bestaan uit drie of meer woorden, gaat dit erg opvallen.

Dat een bepaald woord vaak voorkomt in je tekst is overigens niet meteen keyword-stuffing. In deze blog komt het woordje ‘SEO’ 56 keer voor. Maar dat is logisch, want daar gaat de tekst nu eenmaal over. Overigens is de term ‘SEO’ niet het keywoord waar ik deze blog op heb geoptimaliseerd. De concurrentie op deze short tail is namelijk te hoog.

Er is helaas geen regel over de perfecte zoekwoord-dichtheid (keyword density). De Yoast plugin hanteert een percentage van 1 à 2 procent, maar dit is naar mijn mening te hoog. Op een tekst van 300 woorden komt één keyword dan 3 tot 6 keer voor. Beter is het om minimaal de helft van die 6 zoektermen te vervangen voor een synoniem.

Zelf doen of uitbesteden?

Nu je weet wat SEO is, hoe je SEO-teksten moet schrijven en wat hierbij komt kijken, kun je aan de slag.

Natuurlijk heb ik met deze drie stappen het proces versimpeld. De opdracht ‘schrijf nu je teksten maar’ is niet voor iedereen uitvoerbaar. Wil je zelf je webteksten en blogs schrijven, dan moet je het namelijk wel echt doen. Een tekst laat zich niet zelf schrijven. Ook deze blog heb ik woord voor woord getypt (2279 om precies te zijn) 😉 En dat kost tijd. En energie. En nog meer tijd.

Geen tijd en energie om je teksten zelf te schrijven? Heel begrijpelijk. Je wilt immers doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent: ondernemen.

Gelukkig doe ik niks liever dan teksten schrijven en zoekwoordanalyses uitvoeren! Meer weten over het uitbesteden van je SEO-webteksten en blogs? Neem dan vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.